söndag 22 juli 2012

Macarons...


Idag bestämde jag mig för att pröva göra Macarons igen, gjorde för några år sedan och tyckte det var lite krångligt... Men jag köpte en speciell siliconmatta som man spritsar ut smeten på så blir det lika stora marängkakor! 

Så jag gjorde efter Leilas recept och med hallonsmörkräm mellan. Måste säga detta recept var enkelt och eftersom det finns en film man kan se när hon gör sina blev det superenkelt! Fast man kan misslyckas ändå, vänta bara...

Först sikta mandelmjöl (hittade färdigt på Willys), florsocker, vispa äggvitor med socker, vända ner mjöl o florsocker, färga med karamellfärg, spritsa, vila och grädda!!! Sista momentet var där det sket sig... Dom blev inte tillräckligt gräddade utan många av den gick inte få bort från mattan! Lärdom, grädda längre än 12min!!! Sen skulle det enligt receptet bli 25st färdiga Macarons men jag fick ut nästan 70st halvor.... Nästa gång blir det halv mängd smet och längre gräddning...


2 kommentarer:

  1. Oj vad duktig du är! Jag vill också testa.. men är lite feg. För jag inte precis någon Leila.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag verkar inte heller vara någon direkt Leila... Men försöker man inte blir man det aldrig!

      Radera